Chociaż UE przekazała miliardy euro w postaci subsydiów rolniczych krajom na całym świecie, podważyła również swoje cele środowiskowe. Dotacje te, finansowane przez podatników, są często ukrywane przed opinią publiczną. Niedawne dochodzenie przeprowadzone przez New York Times ujawniło, że UE celowo ukrywa te informacje przed opinią publiczną. System ten wypacza również wyniki finansowe i polityczne dla rolników i ma historię korupcji.
Budżet centralny UE składa się z kilku pozycji, a program rolny jest największą pojedynczą pozycją, stanowiącą ponad 40 procent całkowitych wydatków. Część dotacji trafia do okręgu Fejer na Węgrzech, gdzie populistyczny premier Viktor Orban, ikona skrajnej prawicy, przyjmuje miliony euro z Brukseli. The Times donosił, że dotacje unijne służą jako „system mecenatu”, wzbogacający Orbana i jego rodzinę oraz karzący jego politycznych rywali.
Rząd Wielkiej Brytanii oferuje dotacje na zakup nowych pojazdów typu BEV poniżej 50 000 euro. Co kilka lat prowadzi również programy złomowania. Rząd oferuje premie do 2000 euro osobom, które złomują swoje stare samochody i kupują nowe. Ci, którzy są w stanie przejść na pojazdy elektryczne, są uprawnieni do pięcioprocentowego podatku rejestracyjnego opartego na emisji CO2. Te zachęty to świetny sposób na zachęcenie większej liczby osób do zakupu pojazdów elektrycznych.
Rząd oferuje dotacje na nowe rowery elektryczne. Dotacja jest dostępna dla nowych rowerów typu pedelec25 o mocy 0,25 kW. Samochody służbowe o niskiej emisji mogą być odpisane jako wydatek w księgach korporacyjnych. Są również zwolnione z podatku VAT i podatku od samochodów służbowych. Hybrydy plug-in kwalifikują się do 50% zniżki w tym ostatnim. Wiele innych firm również chce przejść na pojazdy elektryczne, co może być świetnym sposobem na ograniczenie emisji.
Oprócz dotacji na pojazdy elektryczne w UE istnieją inne dotacje dla małych firm. Obejmują one dotacje na zakup nowych rowerów elektrycznych poniżej 50 000 euro. Ponadto pojazdy elektryczne są zwolnione z podatku rejestracyjnego, VAT i podatku od zakupu. Ponadto płacą minimalną stawkę pięciu procent podatku rejestracyjnego opartego na CO2. To sprawia, że samochody te są jeszcze bardziej atrakcyjne dla pracodawców i są dobrą opcją dla osób z mniejszym budżetem biznesowym.
Od 2018 r. główny program dotacji dla gospodarstw UE był największą pozycją w budżecie centralnym UE. Krajem o najwyższych kwotach dopłat do samochodów służbowych jest Belgia. Kraj należy do najbogatszych krajów w Europie i ma głośne dotacje na samochody. Ale w innych krajach rząd daje korzyści rolnikom, zapewniając małym firmom dotacje na tanie samochody.