Nowe unijne rozporządzenie w sprawie dopłat dla przedsiębiorców na zakup lokali zostanie wprowadzone w 2015 r. Rozporządzenie da Komisji Europejskiej dużą swobodę w określaniu zakresu dopłat zagranicznych i tego, czy stanowią one zakłócenie konkurencji. Jego ocena będzie oparta na pewnych wskaźnikach, takich jak kwota i charakter dotacji, okoliczności przedsiębiorstwa, rynki właściwe oraz cel i wykorzystanie dotacji.
Komisja będzie miała wyłączną kompetencję w ocenie, czy dotacja zagraniczna jest ważną dotacją. Może również wymagać od danego przedsiębiorstwa złożenia wniosku o środki tymczasowe w celu uniknięcia dalszych szkód dla konkurencji na rynku wewnętrznym. Może również nakładać środki kompensacyjne, takie jak wiążące zobowiązania oferowane przez przedsiębiorstwo. Propozycja ma wejść w życie w drugiej połowie 2017 roku.
Na mocy proponowanego rozporządzenia Komisja będzie uprawniona do nałożenia grzywny w wysokości do 10 mln euro. Ponadto może wymagać od przedsiębiorstwa zwrotu zagranicznej dotacji, np. zakaz zbliżania się lub zawieszenie działalności. Ponadto Komisja jest uprawniona do podejmowania środków kompensacyjnych, w tym do nakładania wiążących zobowiązań.
Zgodnie z nowym wnioskiem Komisja ma prawo zbadać dotacje zagraniczne, jeśli okaże się, że zakłócają one rynek wewnętrzny. Jeżeli dotacja zagraniczna jest warta więcej niż pięć milionów euro w okresie trzech lat, powinna zostać zbadana przez Komisję. Ponadto KE może również nałożyć kary na firmę otrzymującą dotację. Przepis ten dotyczy również sprzedaży lokalu za granicę.
Dotację zagraniczną należy ujawnić Komisji. Dzieje się tak, ponieważ UE nie wymaga od przedsiębiorstw zgłaszania kwot otrzymanych dotacji zagranicznych. Ponadto może mieć negatywny wpływ na rynek wewnętrzny. Nie może to stanowić nieuczciwej korzyści dla przedsiębiorstwa. Dekret wydany przez rząd może ograniczyć własne przepisy. Może jednak pomóc chronić konsumentów. Ważne jest przestrzeganie prawa.
Jeśli chodzi o dotacje zagraniczne, Komisja Europejska może zastosować dwuetapowy proces w celu zbadania roszczeń dotyczących zniekształceń. W innych przypadkach Komisja rozważy, czy wkład finansowy z obcego kraju jest subsydium, czy czynnikiem zakłócającym. Gdy Komisja stwierdzi, że wkład finansowy jest subsydium, może przyjąć środki tymczasowe w celu ograniczenia zakłócającego wpływu na rynek wewnętrzny.