UE od lat dokonuje przeglądu swojej polityki motoryzacyjnej, a teraz opublikowała projekt ustawy, która zapewni przemysłowi motoryzacyjnemu pieniądze potrzebne do dalszego rozwoju. Proponowane przepisy wspierają nowe technologie i zieloną infrastrukturę tankowania. Ma również na celu zachęcenie do przyjmowania nowych technologii. Wielka Brytania ma ogromny rynek samochodów i będzie potrzebowała znacznego wsparcia finansowego ze strony rządu, aby móc nadal eksportować samochody.
Niedawny wyciek dokumentu roboczego wywołał zaniepokojenie amerykańskimi planami oferowania podatnikom ulg podatkowych na zakup pojazdów elektrycznych lub hybrydowych. Proponowany plan miałby subsydiować sprzedaż samochodów o zerowej emisji za pomocą czteroletniej pożyczki rządowej i ulgi podatkowej w wysokości 4500 PLN. Dokument, który wyciekł, dotyczy również zmian w unijnej dyrektywie VAT, które zapewniłyby zwolnienie samochodów o zerowej emisji z podatków od sprzedaży.
Jako branża przemysł samochodowy nie jest wyłączony z tego rozporządzenia. UE wielokrotnie ostrzegała Stany Zjednoczone przed agresywnym wykorzystywaniem kredytów samochodowych, które naruszałyby zasady handlu międzynarodowego i powodowały tarcia w stosunkach transatlantyckich. Szef handlu UE napisał również do przywódców Senatu, prosząc ich o opóźnienie publikacji planu „adaptacji do zmian klimatu” do czasu, aż przepisy w tej sprawie będą jaśniejsze. Opóźniając opublikowanie projektu planu, UE ma nadzieję zachęcić przemysł samochodowy do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla.
Chociaż nowe przepisy pomogą branży motoryzacyjnej, Komisja Europejska już ostrzegła przed agresywnym korzystaniem z kredytu na pojazdy elektryczne. Plan USA narusza zasady handlu międzynarodowego i zaszkodzi stosunkom transatlantyckim. Komisja Europejska stwierdziła, że wciąż dokonuje przeglądu propozycji i prawdopodobnie podejmie kolejne kroki, aby uniknąć konfliktu. Nowa przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen powiedziała, że plan jest odskocznią do lepszej przyszłości unijnego sektora motoryzacyjnego.
Oprócz tych wysiłków na rzecz pobudzenia przemysłu motoryzacyjnego, Komisja Europejska dokonuje również przeglądu kontroli środowiskowych i rozluźnia przepisy dotyczące dotacji. Do czasu ratyfikacji nowej polityki europejskie stowarzyszenie przemysłu motoryzacyjnego wzywa do tymczasowego złagodzenia przepisów dotyczących konkurencji i przejęć. Na dłuższą metę ten krok poprawi jakość konkurencji w UE, zapewniając w ten sposób, że europejskie samochody będą produkowane w możliwie najbardziej efektywny sposób.
Komisja Europejska ostrzegła również przed agresywnym wykorzystywaniem kredytów na pojazdy elektryczne. Takie posunięcie nie tylko naruszy międzynarodowe zasady handlu, ale może także nadwyrężyć stosunki transatlantyckie. UE wystosowała list do przywódców Kongresu USA, ostrzegając, że jakiekolwiek agresywne wykorzystanie kredytów spowoduje tarcia w stosunkach transatlantyckich i zaszkodzi konkurencyjności przemysłu motoryzacyjnego. Ci, którzy skrytykowali propozycję, powiedzieli, że jest niesprawiedliwa wobec amerykańskich konsumentów.