Laweta nie jest pojazdem szczególnie zaawansowanym technologicznie, ale UE chce pomóc firmom zmniejszyć ilość emitowanego przez nie CO2. Komisja wprowadziła niedawno nowe kontrole dotacji rządowych. Mają one na celu utrudnienie państwom członkowskim faworyzowania technologii niskoemisyjnych. Komisja Europejska podkreśliła, że nowe przepisy powinny być neutralne pod względem technologicznym. Jeśli tak, dotacje będą znacznie bardziej efektywne.
UE prowadzi politykę zapobiegania wykorzystywaniu tego rodzaju środków finansowych do celów innych niż badania i rozwój, ale dopuściła kilka wyjątków. Obecny limit dopłat do samochodów wynosi tylko 5% ceny samochodu. Komisja chce zachęcić więcej osób do zakupu samochodów osobowych i ciężarowych o niskiej emisji dwutlenku węgla i daje państwom członkowskim większą swobodę w tym zakresie. UE obawia się, że państwa członkowskie wykorzystują te zachęty w sprzeczny sposób.
Istnieją trzy główne rodzaje dotacji unijnych na lawetę. Pierwsza to pożyczka. UE zapewni pomoc finansową na holownik, gdy będzie to potrzebne. Innym rodzajem dotacji jest laweta. Pożyczki te pomogą firmie w kosztach utrzymania. Pożyczki te zostaną udzielone firmie pomocy drogowej. To, czy laweta jest pojazdem holowniczym, czy nie, będzie zależeć od rodzaju wykonywanej pracy. Unia Europejska nie będzie w stanie udzielić Ci kredytu, ale pomoże Ci zdobyć samochód.
UE ma ścisłe ograniczenia dotyczące ilości pieniędzy, które pozwala jej państwom członkowskim przeznaczyć na dopłaty do samochodów. Komisja Europejska chce jednak ułatwić państwom członkowskim promocję sprzedaży pojazdów niskoemisyjnych. Z tego powodu Komisja dała państwom członkowskim większe pole manewru w zakresie zachęt dla ekologicznych pojazdów. Chociaż Komisja jest zaniepokojona konfliktem interesów, niektóre państwa członkowskie wykorzystują te zachęty, aby przekierować pieniądze od poborców podatkowych.
Proponowane dotacje UE na holowniki mają na celu pomóc firmie w opłaceniu rachunków za naprawy. Nie pokrywają jednak kosztów związanych z naprawami. Zamiast tego środki przeznaczone są na naprawę pojazdu. Oznacza to, że laweta musi być w pełni ubezpieczona, zanim będzie mogła otrzymać dotację z UE. UE sfinansuje całą operację. Pomoże to również firmie utrzymać konkurencyjność na rynku.
Oprócz dotacji pieniężnych na holownik, UE chce również pomóc branży holowników w zmniejszeniu śladu węglowego. Innymi słowy, laweta jest istotną częścią gospodarki UE. UE chce również utrzymać pod kontrolą emisje gazów cieplarnianych w UE. Z tego powodu UE chce pomóc firmom, udzielając wsparcia finansowego na zakup lawety.