Obecnie UE zapewnia znaczne środki finansowe na drogi i infrastrukturę transportową poprzez swoją politykę spójności. Fundusze te są przekazywane państwom członkowskim na duże projekty, które są inwestycjami przynoszącymi korzyści całemu społeczeństwu. Projekty te zapewniają lepszą infrastrukturę i zdrowsze środowisko. Tworzą również nowe miejsca pracy i możliwości biznesowe. Jednak niektóre kraje zwlekają z przyjęciem tych nowych przepisów. UE zaproponowała reformy mające na celu rozwiązanie tego problemu. Aby usprawnić swoją infrastrukturę drogową i transportową, UE musi podjąć wysiłki na rzecz udoskonalenia istniejących polityk i procedur, aby lepiej służyć państwom członkowskim.
Fundusze te powinny być wydawane na projekty publiczne, które przyniosą korzyści całemu społeczeństwu. Najnowsze ogłoszenie UE obejmuje 8 milionów euro dotacji dla holenderskiej firmy ProRail. Pieniądze zostaną przeznaczone na dostosowanie torów kolejowych na wschód od stacji Amersfoort, aby usprawnić przepływ pociągów towarowych i pasażerskich. UE zapewnia również Brukseli 8,7 mln EUR na odcinek drogi Theemsweg w rejonie portu w Rotterdamie. Zarząd portu w Rotterdamie przeznaczy fundusze na budowę mostów kolejowych na terenie portu, aby zmniejszyć opóźnienia w ruchu powodowane przez most Caland, który otwierany jest kilka razy dziennie.
Oprócz rozwoju infrastruktury drogowej UE wspiera również korytarz Vc, kluczowy projekt infrastruktury transportowej w Bośni. Unia Europejska zapewni finansowanie w wysokości 14,6 mln euro na wsparcie kontraktów autostradowych. Pieniądze z dotacji zostaną również wykorzystane na nadzorowanie projektów budowy autostrad. UE finansuje Korytarz Vc wraz z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju (EBOR). 325-kilometrowy odcinek projektu połączy ostatecznie Ploce w Chorwacji z Budapesztem, miastem na Węgrzech.
UE buduje współpracę infrastrukturalną w oparciu o zasady wypracowane przez G20. Stosuje te zasady do całego cyklu życia projektu. Obejmuje to infrastrukturę gospodarczą i społeczną towarzyszącą projektom infrastrukturalnym. Obejmuje również wymagane reformy zarządzania w celu przezwyciężenia niewydolności sektora. Zasady te mają zastosowanie do zagadnień przekrojowych, takich jak zanieczyszczenie powietrza i motocykle. EBOR przeprowadzi badanie przez okres 12 miesięcy.
UE od dziesięcioleci inwestuje w projekty infrastrukturalne, a jej polityka regionalna pomogła w realizacji setek tysięcy projektów. UE pomogła również w budowie dróg dla krajów rozwijających się. Odkąd UE finansuje te projekty, polityka regionalna UE wsparła również setki tysięcy projektów. Na przykład w Holandii z funduszy skorzysta największy projekt infrastruktury drogowej w Euroregionie, Theemsweg. Unia Europejska finansuje projekt, którego realizacja wymaga udziału społeczeństwa.
Unia Europejska od dziesięcioleci inwestuje w projekty infrastrukturalne. Jej programy zarządzania bezpośredniego pomagają wielu krajom budować i naprawiać drogi. Unia Europejska udziela również pomocy finansowej biedniejszym krajom, aby pomóc im w rozwoju infrastruktury. Jej program finansowania wspiera projekty drogowe w Europie. Pomimo tych wyzwań programy polityki regionalnej UE pomogły setkom projektów osiągnąć ich cele. Zapewniając wsparcie i zasoby, UE chce pomóc biedniejszym krajom w osiągnięciu stabilności ekonomicznej.