Istnieje kilka różnych programów finansowania projektów biznesowych dostępnych w UE. Te opcje finansowania mają formę finansowania bezpośredniego i pośredniego. Kapitał finansowania bezpośredniego jest alokowany za pośrednictwem instytucji europejskich. Można go otrzymać poprzez dotacje, kontrakty lub jedno i drugie. Są one ogłaszane na portalu Funding and Tennders. Wnioskodawcy o finansowanie bezpośrednie muszą odpowiedzieć na zaproszenia do składania wniosków. Kwota, jaką mogą otrzymać, zależy od wielkości i rodzaju projektu biznesowego.
Aby zakwalifikować się do tych funduszy, firmy muszą mieć przewagę nad konkurentami na swoim rodzimym rynku. Aby kwalifikować się do pomocy unijnej, firma musi otrzymać co najmniej 50 mln euro dotacji zagranicznych i otrzymać środki co najmniej trzy lata przed planowanym przejęciem. Oznacza to, że UE musi być w stanie zrekompensować przynajmniej część swoich nakładów, zapewniając, że leżące u jej podstaw przedsięwzięcia nie staną się droższe niż to konieczne.
Propozycja Komisji zawiera również ogólne narzędzie do badania dotacji rządowych z zagranicy. Zgodnie z proponowanymi ramami Komisja mogłaby z własnej inicjatywy badać fuzje i procedury zamówień publicznych oraz inne rynki. Byłby uprawniony do zlecania kontroli firm spoza UE. Komisja może również nakładać grzywny lub okresowe kary pieniężne w przypadkach, gdy przedsiębiorstwo nie współpracuje z organami UE. Środki te ograniczyłyby rolę państw członkowskich UE w egzekwowaniu dotacji zagranicznych.
Nowe przepisy UE dotyczące inwestycji zagranicznych jeszcze nie weszły w życie, ale Komisja Europejska pracuje obecnie nad nowatorskim instrumentem ich wdrożenia do końca 2020 r. Nowe rozporządzenie zapewni potężne narzędzie do ochrony unijnych firm przed rzekomymi grabieżczymi inwestorami zagranicznymi . Zapewniając ramy dla ograniczania i kontroli subsydiów zagranicznych, Komisja Europejska będzie mogła zwalczać nieuczciwą konkurencję na rynku UE.
Nowe przepisy dotyczące inwestycji zagranicznych powinny również obejmować „chronioną przewagę na rynku krajowym”. Powinna również uwzględniać ideę „ograniczonego” rynku wewnętrznego. Definicja dotacji zagranicznej powinna być zgodna z definicją pomocy publicznej UE. Tej polityce powinny również towarzyszyć reformy w Światowej Organizacji Handlu. Komisja przeprowadzi również ocenę nowych przepisów dotyczących dotacji zagranicznych w 2020 r.
Aby przeciwdziałać skutkom firm wspieranych przez zagraniczne państwa, UE powinna wprowadzić nowe ramy zwalczania przedsiębiorstw wspieranych przez zagraniczne państwa. UE powinna również wprowadzić nową definicję „chronionego rynku wewnętrznego”. Koncepcja ta została po raz pierwszy wprowadzona przez Stany Zjednoczone w 1980 roku i od tego czasu jest używana przez Unię Europejską. Obecnie firmy wspierane przez podmioty zagraniczne muszą przestrzegać unijnych przepisów antymonopolowych.