Praca archiwisty polega na porządkowaniu i selekcjonowaniu dokumentów ważnych dla społeczeństwa. Wymaga ona dużej ilości badań i kompetencji technologicznych. Ponadto archiwiści są odpowiedzialni za właściwe przechowywanie i konserwację dokumentacji papierowej. Praca kierownika archiwum jest podobna, ale obie te role mają różne cele. Na przykład, zadaniem kierownika archiwum jest utrzymanie dokumentów w dobrym stanie, natomiast celem archiwisty jest zachowanie ich dla przyszłych pokoleń.
Jako zawodowy archiwista, do zakresu Twoich obowiązków powinno należeć: ocenianie i edytowanie dokumentów o wartości historycznej, opracowywanie systemów klasyfikacji, świadczenie usług referencyjnych oraz przygotowywanie dokumentacji archiwalnej. Niezależnie od tego, czy chcesz pracować w archiwum, czy nad dokumentacją publiczną, archiwiści wykorzystują swoje umiejętności badawcze do identyfikacji i analizy znaczenia różnych rodzajów materiałów. Ponadto powinni oni posiadać umiejętności interpersonalne niezbędne w kontaktach ze społeczeństwem. Na przykład należy posiadać doskonałe zdolności komunikacyjne i umiejętność odczytywania mowy ciała ludzi.
Praca archiwisty jest bardzo zróżnicowana. W zależności od rodzaju organizacji można być częścią dużego lub małego archiwum. Do głównych obowiązków archiwisty należy ocena nabytej dokumentacji i określanie jej właściwego uporządkowania w ramach instytucji. Możliwe, że będziesz musiał pracować w zespole, co wymaga doskonałych umiejętności komunikacyjnych i analitycznych. W celu wykonania swojej pracy możesz również być częścią zespołu.
Jako archiwista możesz być odpowiedzialny za przechowywanie materiałów ważnych dla społeczeństwa. W związku z tym należy posiadać umiejętności analityczne, aby móc decydować o tym, co należy zachować. Pomocne w pracy będzie korzystanie z baz danych i elektronicznych narzędzi zarządzania. Umiejętność analizowania materiałów jest ważna, ponieważ pomoże w tworzeniu systemów ich przechowywania. Pracownik musi posiadać także doskonałe umiejętności komunikacyjne, ponieważ może być zmuszony do kontaktów z ludźmi i odczytywania ich mowy ciała. Jeśli posiadasz odpowiednie umiejętności komunikacyjne, powinieneś być w stanie skutecznie porozumiewać się z ludźmi.
Jako archiwista będziesz odpowiedzialny za podejmowanie decyzji o tym, które materiały są ważne, a które nie. Do Twoich zadań należeć będzie gromadzenie i analizowanie dokumentów. Podobnie, aby podejmować świadome decyzje, będziesz musiał mieć dostęp do baz danych i elektronicznych narzędzi zarządzania. Jest to bardzo ważna część pracy. Poza przechowywaniem informacji będziesz musiał komunikować się ze społeczeństwem i porządkować dokumenty. Jeśli nie czujesz się dobrze w pracy z ludźmi, powinieneś rozważyć podjęcie pracy w innej dziedzinie.
Jako archiwista będziesz pracować w archiwum w różnych miejscach. Można na przykład pracować w kościele lub organizacji charytatywnej, albo w agencji publicznej. Przede wszystkim jednak będziesz pracować w biurze. Będziesz odpowiedzialny za przechowywanie dokumentów i zarządzanie archiwami, dlatego ważne jest, abyś był zorganizowany i precyzyjny. Praca ta polega w dużej mierze na utrzymywaniu porządku w aktach i zapobieganiu ich zagubieniu.