Wulkanizator to specjalista, który służy do naprawiania opon w przypadku ich przebicia. Wykorzystuje on tłok motocykla lub samochodu do wykonania łaty na oponie. Urządzenia te nie potrzebują energii elektrycznej, a do ich działania wystarczy około 50 gramów benzyny. Aby z nich skorzystać, należy umieścić aparat z łatą na drewnianej desce. Wulkanizator nagrzewa butlę i zapala ją po ostygnięciu. Wulkanizator jest niezbędnym urządzeniem dla kierowców, a także przyjaznym dla środowiska sposobem na odnowienie opon.
Gdy surowa guma znajdzie się w wulkanizatorze, jest oczyszczana z wszelkich zanieczyszczeń. Na uszkodzonym obszarze opony umieszcza się łatę z surowej gumy, a następnie ogrzewa się komorę do odpowiedniej temperatury. W ten sposób powstaje nierozerwalne połączenie pomiędzy gumową wypustką a oponą. Surowy materiał należy topić w temperaturze 147 stopni. W tej temperaturze zacznie się on zwęglać lub zapadać. Wulkanizator nie jest w stanie utrzymać tej temperatury przez dłuższy czas, dlatego proces musi być powtarzany co osiem lub dziesięć minut.
Wulkanizator działa w ten sposób, że na przebite miejsce nakłada się mokrą gumową łatę. Gorący gaz w komorze wytwarza silną więź klejową między łatą a oponą. Optymalna temperatura dla wzmocnienia surowej gumy wynosi 147 stopni. W tej temperaturze guma zaczyna się zwęglać lub zapadać. Gdy temperatura osiągnie ten punkt, wulkanizator wyłączy się automatycznie.
Wulkanizator ma różne konstrukcje i jest wykonany z różnych materiałów. Pierwszym krokiem jest oczyszczenie uszkodzonego aparatu. Po oczyszczeniu aparatu wulkanizator nakłada łatę naprawczą. Łata ta jest wykonana z surowej gumy i jest umieszczana na miejscu. Następnie umieszcza się na niej gazetę. Do wciśnięcia tłoka w łatę naprawczą używa się stojaka lub nakrętek. Następnie łatwopalna benzyna wypala się na całym elemencie, wulkanizator jest wyłączany i rozpoczyna się proces naprawy.
Po przygotowaniu opony wulkanizator jest używany do jej naprawy. Po naprawieniu opony wulkanizator jest używany do jej wzmocnienia. Jest on wykonany z żelaza, a płyty są montowane na stojakach. Stojaki są mocowane za pomocą konwencjonalnego spawania. Płyta bazowa jest umieszczana na poziomo ułożonych ceownikach. Dwa stojaki są utrzymywane razem za pomocą zacisku.
W wulkanizatorze na przebite miejsce nakładana jest surowa guma. Następnie wulkanizator podgrzewa szmaty i nakłada łatę. Po zakończeniu pracy wulkanizatora aparat jest całkowicie naprawiony. Następnie aparat jest umieszczany w wulkanizatorze na kilka minut, co stanowi wystarczającą ilość czasu na utwardzenie uszkodzonego obszaru.